Alman otomobil tasarımcısı sonraları
"böcek" adı altında dünya çapında satış rekorları kıran KdF- Wagen'i
(otomobil) 1935'ten itibaren üretmeye başladı. Porsche, İkinci Dünya
Savaşı'ndan sonra ilk spor otomobili geliştirdi.
Porsche,
Maffersdorf/Bohemia'da musluk tamircisi bir babanın oğlu olarak dünyaya geldi.
Boş zamanlarında teknik ve elektrikle uğraştı. Liseyi bitirdikten sonra
Viyana'ya giderek Teknik Üniversiteye dinleyici öğrenci olarak yazıldı. İlk
işini elektrik motorları üreten bir işletmede buldu.
Otomobil
tutkusunun farkına burada vardı. Lohner-Porsche Porsche 1900'daki Paris
Fuarı'nda, kendi buluşu olan ve dingillerindeki elektrik motorlarıyla çalışan
otomobili sergiledi.
Taşıt
aracını Viyana saray arabaları yapımcısı Lohner şirketinin elemanı olarak
yaptığı için, bu yeni otomobil Lohner-Porsche olarak tanındı. Bunun hemen
ardından düşüncesini daha da geliştirerek elektrik motorlarını bir benzin
motoru aracılığıyla besledi. Bu yeni tahrik biçimiyle şanzıman dişlisine gerek
kalmıyordu.
Porsche
teknik müdür olarak Viyana Neustadt'taki Austro-Daimler şirketine geçti. Burada
tanınmış bir uzun mesafe yarışı olan Prinz-Heinrich-Fahrt için yaptığı
otomobille yarışı bizzat kazandı.
Porsche
ayrıca uçak motorları ve Birinci Dünya Savaşı'nda topları taşıyan çekici araç
tasarımcısı olarak kendisine bir isim yaptıktan sonra, savaşın ardından
tasarladığı iki binek otomobiliyle Austro-Daimler'deki son başarılarına imza
attı. 1923'te firmanın Stuttgart'taki merkezine teknik müdür ve tasarımcı
olarak geçti. Avusturya'daki Steyr şirketinde kısa bir süre (1928-30)
çalıştıktan sonra, 55 yaşında bağımsızlığı seçti.
Kendi
Şirketi Uluslararası bir şöhrete sahip olan Porsche, yorulmak bilmeksizin daha
başka teknik yenilikler de geliştirdi ve çeşitli firmalar için komple yeni
otomobiller tasarladı.
Esnekliği
dolayısıyla yüklenme halinde dönebilen bir amortisör elemanı olan döner çubuk
yaylanıcısını (süspansiyonunu) buldu. Sıkışık parasal durumunu, ardından gelen
yıllarda Nasyonal Sosyalist rejimin önemli bir taşıt aracı danışmanı olarak
düzeltti. İyi kişisel ilişkilerinin ve ortak çıkarlarının bulunduğu Hitler'in
buyruğuyla Porsche, geniş halk kitlelerinin satın alabilecekleri sağlam bir
otomobil tasarımına başladı.
Hitler'in
diğer koşulları şunlardı: Saatte 100 kilometrelik hız, 4-5 kişilik yer,100
kilometrede en fazla 8 litrelik benzin tüketimi, 1.000 RM'nin (Reichsmark)
altında satış fiyatı. 1936'da 4 silindirli Boxer motorlu, 22 beygir güçlü ve
984 cc hacimli ilk 3 test otomobili hazırdı.
Sonradan
"Volkswagen" (böcek) olarak adlandırılan hava soğutmalı otomobil,
önce Alman İşçi Birliği çerçevesindeki Nasyonal Sosyalist Yardım Kuruluşu
"Kraft durch Freude"den (Neşeden güç doğar) esinlenerek
"KdF-Wagen" olarak piyasaya çıktı. Porsche genelde bu otomobilin
mucidi olarak kabul edildiği halde asıl konstrüksiyon planları, tasarımını
1925'ten itibaren geliştiren ve Porsche'ye 1932'de bunları boş yere öneren
Çekoslavakya'lı Bela Barenyi'ye aitti.
Savaş
İçin Tasarımlar 1937'de NSDAP'ye (Alman Nasyonal Sosyalist İşçi Partisi) giren
Porsche bir yıl sonra SS'e de katıldı. Buna karşın, yalnız işini düşünen ve
politikayla ilgisi olmayan bir insan olarak tanındı. Basit bir tasarımcıyken
Wolfsburg'daki Volkswagen AG'nin kurucusu ve yöneticisi oldu. Porsche burada "böcek"in seri üretimine
başladı.
Yeni
teknik gelişmelere tutkun olan Porsche, İkinci Dünya Savaşı'nda askeri araç
üretimine ağırlık verdi. Alman Devleti'nin en büyük ulusal onur madalyasını
aldıktan sonra "profesör" ünvanını kullanabilen zırhlı araç
tasarımcısı olarak ön plana geçti. Ayrıca Volkswagen'i askeri amaçla cip ve
yüzer araç haline getirdi. Porsche'nin işletmesi savaşın bitmesine bir yıl kala
Gmünd/ Karnten'e nakledildi.
Almanya'nın
teslim oluşundan sonra tutuklanan Porsche bir Fransız cezaevinde kaldı. 1947'de
kefaletle serbest bırakıldı. Bundan böyle, oğlu Ferry'nin yönetimi altında
onarım işleri ve yedek parça üretimiyle ayakta kalmaya çalışan Karnten'deki
fabrikasına kendini adadı.
1948'de
kendi adı altında tanınan, 40 beygir gücündeki bir VW motoruyla donatılmış olan
ilk spor arabasını piyasaya çıkarttı. İşletmesi 1950'de tekrar Stuttgart'a
nakledildi ve Porsche burada 75 yaşında öldü.
KAYNAK|http://gelisenbeyin.net/ den alıntıdır
0 yorum:
Yorum Gönder